suayip birinci

Dr. Şuayip Birinci: “Hastane patronlarının var olan hastane yatakları gibi sanal hastane yataklarının da olduğunu; dünyanın çeşitli ülkelerinde hasta takip edebildiğini, 4000 tane fiziki yanı sıra 40.000 tane sanal yataklı hastaneleri yönettiğini hayal ediyorum”

Sağlık Bakanlığı Bakan Yardımcısı Dr. Şuayip Birinci, 6-10 Aralık 2023 tarihleri arasında Antalya’da düzenlenen 13. OHSAD Sağlıkta Ortak Çözüm Toplantılarında şunları kaydetti:

“Dünyanın yüzde 3 buçuğu, Avrupa’nın % 15’i ve Türkiye’nin %7’si göçmen. Çok hareketli bir dünya var. Sorunlar ortak. Sadece Türkiye’nin sorunlarını odaklanarak sağlık problemlerini çözemeyecek bir hale geldik. Bu bütün dünyanın sorunu. Çok hızlı yaşlanıyoruz kentsel nüfus artıyor ve yaşam biçimi değişiyor hareketsiz bir dünyanın oluşturduğu sağlık riskleri hepimizin önünde büyük bir problem olarak duruyor.

Kronik Hastalığı Yönetmeliyiz

1955’te toplam nüfusun %25’i kentlerde yaşarken bugün Türkiye’de %77’si kentlerde yaşıyor. 2050 yılında bütün dünyanın %70’i kentlerde yaşayacak. Bunun oluşturduğu çok ciddi riskler var. OECD ülkelerinde her bir kronik hastalığın sağlık maliyetini iki katına çıkardığını ve hekim ihtiyacını %50 artırdığını görüyoruz. Türkiye rakamlarına baktığımızda, bir kronik hastanın maliyeti, kronik hastalığı olmayan insana göre maliyeti yüzde 2.8 artırmaktadır. 4 kronik hastalığı ve üstünde olanların maliyeti 10 kat artırdığını ve aslında kronik hastalığı yönetmediğimiz sürece sağlığın geleceğini yönetmeye hazırlık yaptığımızı söyleyemeyiz.

Ülkemizde Obezite %29 Oranında

Dr. Şuayip Birinci “Dünyadaki ölümlerin %74’ü kronik hastalıklar sebebiyle meydana gelmektedir ve özellikle kardiyovasküler riskler %43 oranındadır. Son on yılda diyabete bağlı ölümler %70’ten fazla artmıştır. Hastayı merkeze alarak hekim ile hasta arasındaki bilgi asimetrisini azaltmamız ve hastayı güçlendirmemiz gerekmektedir”

Bugün ülkemizde obezite %29 oranında ve OECD ülkeleri içerisinde 6. sıradayız. Bunun getirdiği riskler 30 yıl içerisinde Türkiye için 10 trilyon liranın üzerinde bir maliyet demektir.

Dünyadaki ölümlerin %74’ü kronik hastalıklar sebebiyle meydana gelmektedir ve özellikle kardiyovasküler riskler %43 oranındadır. Son on yılda diyabete bağlı ölümler %70’ten fazla artmıştır. Böyle bir tabloda hem hastaya hem de sağlıklı yaşamaya yönelik çalışmalara yoğunlaşmalıyız. Hastayı merkeze alarak hekim ile hasta arasındaki bilgi asimetrisini azaltmamız ve hastayı güçlendirmemiz gerekmektedir.

Sanal Yataklı Hastaneleri Yönetmek

Dr. Şuayip Birinci: “Sağlıkta verinin bu denli artışı kronik hastaların ömrünün ve yaşlılık süresinin uzaması nedeniyle hastalıkların çok yakından takip edilmesini gerektiriyor. Bu kadar teknolojik imkan varken sadece hekimlerin ve sağlık profesyonellerinin bu gücü karşılayamayacağı hepimizin ortak kabulüdür”

Sağlıkta yaşanan bu yeni paradigma değişikliğinde dijitalleşme çok önemli yer tutuyor. Son yıllarda yüz yüze konsültasyonları, muayeneleri %15 azalttığını ve tele muayeneleri %165 arttığını görüyoruz. Sağlıkta verinin bu denli artışı kronik hastaların ömrünün ve yaşlılık süresinin uzaması nedeniyle hastalıkların çok yakından takip edilmesini gerektiriyor. Bu kadar teknolojik imkan varken sadece hekimlerin ve sağlık profesyonellerinin bu gücü karşılayamayacağı hepimizin ortak kabulüdür. Teknolojiyi sağlık sisteminin içine entegre ederek bunu da sadece Türkiye için değil bütün dünyanın sağlığı için bizim ülkemiz adına değere dönüştürmek ve ülkemizi sağlık alanında dikey bir büyüme alanı olarak konumlayarak dünyanın hizmetine sunmalıyız.

Buradaki hastane patronlarının var olan hastane yatakları gibi sanal hastane yataklarının da olduğunu; dünyanın çeşitli ülkelerinde hasta takip edebildiğini, 4000 tane fiziki yanı sıra 40.000 tane sanal yataklı hastaneleri yönettiğini hayal ediyorum. Hastayı ve hasta deneyimini merkezi koyduğunuz zaman değer bazlı bir modele geçmemiz gerektiğini ve işini iyi yapan insanların her yerde daha fazla para kazanması gerektiğini düşünüyorum.”